Wednesday, September 26, 2007

Gandakan Pendapatan Anda 1000%

Cuba bayangkan... sekiranya anda boleh mempunyai pendapatan 10 x ganda dari pendapatan anda sekarang. Andainya anda mempunyai pendapatan RM3o,000 setahun, bayangkan seketika yg anda boleh mencapai pendapatan RM300,000 setahun. Wow!! kenaikan sebanyak 1000%

Percaya kepada diri anda sendiri:
Reaksi pertama kepada kebanyakan org apabila mendengar kenyataan di atas adalah dia akan memikirkan kenapa ianya mustahil. Seseorang pernah berkata "Kalau kamu tahu berapa pendapatan saya sekarang, kamu tak akan mengajukan soalan itu."

Tiada Alasan:
Mark Twain pernah menulis bahawa ada seribu alasan untuk setiap kegagalan tetapi tak ada satu sebab pun alasan yg baik. Trajedi utk setiap org adalah di dalam pemikirannya telah ada satu halangan yg dia tak berpotensi utk mencapai pendapatan lebih dari apa yg dia perolehi sekarang.

Bolehkan Seorang itu Mencapai Pendapatan 10x Lebih dari Sekarang?
Adakah seorang manager yg menpunyai pendapatan RM300,000 setahun 10x cerdik dari seorang manager yg berpendapatan RM30,000 setahun? 10x lebih berpengalaman? Atau dia bekerja 10x lebih kuat? Sudah tentu TIDAK !! tetapi ada orang yg datang dari berlainan jenis perniagaan mempunyai pendapatan berlipat kali ganda dari orang yg sama umur, pengalaman, & kecerdikan.

IQ Tidak Penting:
Satu kajian di New York membuktikan seseorang yg mempunyai pendapatan tinggi tak semestinya mempunyai IQ yg tinggi. Ada di antara mereka yg IQ tinggi mempunyai pendapatan jauh lebih rendah dari org yg mempunyai IQ rendah dan sebaliknya. Ada perbezaan sehingga 100x ganda.

Apa yg Perlu Anda Lakukan utk Gandakan Pendapatan Anda?
Pertama: Kenal pasti dlm bidang pekerjaan anda org yg mempunyai pendapatan yg tinggi & apakah yg dilakukannya berbeza dari org lain. Tiru cara & gaya mereka.

Kedua: Tetapkan satu perancangan utk menggandakan pendapatan anda dlm jangka masa 2 atau 3 tahun dari sekarang. Kemudian fikirkan apa yg perlu anda lakukan utk mencapai kejayaan itu. Bermula lah dari sekarang kerana setiap saat amat penting. Kerja bertangguh tak akan menjadi...

0 comments:

 
-